• Vlot & Veilig op het openbaar vervoer
Vlot & Veilig op het openbaar vervoer
12/01/2021

​Sinds de start van de COVID-crisis zijn er verstrengde maatregelen van toepassing op alle voertuigen en locaties van De Lijn. Daardoor startte De Lijn vrijwel meteen met een nieuwe communicatiecampagne ‘Vlot & Veilig’ waarin ‘zorg voor elkaar’ de centrale boodschap is.

Zo zorgen we voor elkaar

Als we zorg willen dragen voor elkaar, draag je een mondmasker, hou je afstand en maken we de voertuigen zoveel mogelijk schoon. Deze 3 basisregels worden op een heel eenvoudige manier gepresenteerd. Een zeer duidelijke boodschap, voor alle leeftijden en type mensen.

Door het gebruik van wobblers, vloer- en deurstickers in de voertuigen, wil De Lijn de aandacht trekken van de passagiers in de bus. Naast de ingangsdeur, aan de buitenkant van het voertuig, zijn er stickers van 2m2 die aan de omstaanders en passagiers die naast de bus staan te wachten, exact dezelfde boodschap vertellen.


De Lijn gebruikt hier haar eigen outdoor medium en netwerk om op een slimme manier de boodschap te verspreiden. Elk voertuig in Vlaanderen werd voorzien van dezelfde communicatie. Een duidelijke en sterke boodschap waarmee De Lijn een stevige positie inneemt over de aanpak van de crisis. Een solidaire communicatieaanpak die zowel door de reizigers als door het personeel wordt gewaardeerd.

Ludieke aanpak

Na maanden sensibilisering wou De Lijn hun campagne op een creatieve manier kracht bijzetten. Dit deden ze door simpelweg 15 voertuigen (trams en trambussen) te voorzien van mondmasker-stickers vooraan op de voertuigen. De boodschap was duidelijk, er was geen verdere uitleg nodig!

Er werd bewust gekozen om tientallen trams in Antwerpen, Gent en ook de trambus, die in het noordelijk deel van Brussel rijdt, te voorzien van een mondmasker. Op die manier wordt in de dichtstbevolkte gebieden van Vlaanderen permanent de aandacht getrokken van de reizigers.

Volg ons op sociale media!